Joseph Pilates si-a conceput metoda ca o modalitate de a conecta si dezvolta mintea, corpul si spiritul. Acestea sunt principiile cheie ale metodei Pilates:

1. Respiratia

Respiratia este legatura esentiala dintre minte si corp. Ne readuce mintea ratacita inapoi in corpurile noastre, devenind concentrata asupra activitatii incepute. Este fundatia existentei noastre si ritmul care ne acompaniaza de la nastere pana la moarte. In Pilates respiratia este integrata in fiecare miscare pentru a ne tine constienti asupra a ceea ce facem, pentru a imbunatati circulatia oxigenului prin tesuturi si pentru a imbunatati capacitatea pulmonara.

2. Concentrarea

Sa te concentrezi inseamna sa acorzi atentie lucrului pe care il desfasori. Sa fii prezent si in control in activitatea inceputa. Fara concentrare, exercitiul isi pierde forma si scopul. Cand te antrenezi este important sa faci cat mai multe repetitii fara sa te desconcentrezi. Asa cum Joe adesea spunea, “ este mai bine sa faci perfect cinci repetitii decat douazeci fara ca macar sa acorzi atentie”.

3. Controlul

Sa fii in control inseamna sa intelegi si sa mentii forma adecvata, alinierea si efortul in timpul intregului exercitiu. Exercitiile Pilates nu sunt niciodata realizate fara ca mintea sa controleze miscarile si eforturile pe care corpul le face.

4. Centrarea

In Pilates toate miscarile radiaza spre exterior din centrul corpului. Centrul se refera la abdomen, zona lombara si pelvisul si este adesea numit “centru de putere” sau “core”. Centrul este acel loc unde puterea este generata in corp. Dezvoltarea unui centru puternic, stabil si flexibil este una dintre trasaturile definitorii ale Pilates-ului.

5. Precizia

Precizia in miscari inseamna sa fii capabil sa realizezi exercitiile cu forma adecvata de fiecare data cand te antrenezi. Este produsul final al concentrarii, controlului, centrarii si al antrenamentului!

Fiecare miscare a metodei Pilates are un scop. Fiecare instructiune este de o importanta vitala pentru a asigura succesul intregii initiative. Oricare detaliu lasat deoparte semnifica ignorarea valorii intrinseci a exercitiului. De aceea, concentrati-va asupra executarii corecte si perfecte a unui exercitiu decat a mai multora pe care le executati fara tragere de inima. Pana la urma, aceasta corectitudine in executie va deveni a doua dumneavoastra natura si nu veti putea tolera ceea ce va fi mai prejos de aceasta.

6. Dezvoltarea musculara echilibrata

Unul dintre scopurile Pilates-ului este sa dezvolte corpul intr-un mod uniform si echilibrat. Cu atentie catre principii si cu rabdare, Pilates va crea un corp echilibrat si mai eficient in orice activitate aleasa.

7. Ritmul/ Fluxul

Toate miscarile din Pilates sunt facute cu un sens al ritmului si al fluxului. Fluxul creeaza miscari clare, gratioase si functionale. Reduce cantitatea de tensiune plasata pe articulatii si dezvolta modele de miscari care ne integreaza corpul intr-un ansamblu eficient aflat in continua miscare.

8. Miscarea intregului corp

Pilates este, in principiu, despre integrare: integrarea miscarii intr-o experienta in care intregul corp se afla intr-o continua miscare, integrarea mintii si a corpului pentru a crea claritate si scop, integrarea mintii, a corpului si spiritului pentru a crea o viata plina de echilibru.